과학기술과 경제

테슬라 VS 애플카 2탄

내일을 보다~ 2021. 1. 7. 20:27

테슬라 VS 애플카 2탄

 

애플이 과연 테슬라를 위협할까?

 

오늘은 애플이 전기차 시장에 뛰어든다는 말을 통해, 미래자동차의 1등기업인 테슬라를 위협할까를 곰곰히 생각해 볼까 한다. 앞선 포스팅에서 애플의 OS는 정말 매력적이라고 한번 언급한 적이 있다. 그러나 다른부분 하드웨어적인 부분인 차체, 모터, 페인트 LIDAR, 카메라 등 여러가지 부품들도 고려해봐야한다. 자동차는 2000개가 넘는 부품으로 이루어진 완제품이기 때문이다. 첫번째로 차체에 관해서 생각해봐야 할 것같다. 애플이 자동차를 제조할시 차체를 직접만들까? 자동차 차체를 만드는것은 대량의 땅을 매입하고 지어야하기때문에 비공식적으로는 진행하기 어려울 것으로 인지한다. 따라서 차체부분의 전문으로 하는 기업과 합작하지 않을까 싶다. 두번째 부분 모터에 대해서 언급하겠다. 모터는 애플이 소프트웨어를 다루는 데에 있어서 특화된 기업이다. 따라서 충분히 작은 회사를 하나 만들어서 가능하다고 본다. 그러나 애플은 고마진으로 영업이익을 남기는 것으로 유명한 회사이기에 굳이 이러한 회사를 설립할 지는 의문점이 필자는 개인적으로 든다. 세번째 페인트 부분이다. 페인트 도장을 위한 공장 시스템에 투자를 할 것인가? 이것 또한 차체 부분에서 말한 것과 같은 이유로 의문점이 든다. 또한 다른부분인 의자, 핸들, 대쉬볻,. 클러스터, 휠, 바퀴, 브레이크, 서스펜션, 등 각종 샤프트와 암류에 대해서 직접 테슬라나 현대 폭스바겐처럼 직접 제조할 지 의문이 든다. LIDAR부분에 있어서는 직접 만들 수 있다고는 고려가 되어진다. 최근 아이폰 시리즈에서 이 기술을 이용하여 휴대폰을 제조 한다고한다. 그러나 자동차는 휴대폰보다 더 고도화 된 기술로 만들어야 하기 때문에 이부분에서는 조금더 고려해봐야 하지 않을까라고 생각한다.

 

전기차가 대세인 시점에서 애플은 전기차를 대량으로 제조할까?라는 의문점이 하나가 든다. 10만대? 20만대?정도는 만들 수 있다고 생각한다. 다만, 최근의 테슬라는 메가팩토리를 지으면서 2020년도 50만대를 만들었다 또한 앞으로 메가팩토리를 더 짓는것으로 알고 있으며, 이러한 생산라인구축하는데 시간이 많이 소요될 것으로 추정되는데 애플이 생산라인 확보를 빠르게 할 수 있을지 의문이다. 그러나 주식 총액을 비교해본다면 (S&P 기준으로) 우리나라의 GDP보다 더 큰것으로 통계가 나온다. 따라서 이러한 공룡기업이 전기차시장에 들어온다면 엄청난 영향력을 발휘 할 것으로는 생각 된다.

 

 

왼쪽에 그래프는에서는 현재까지는 자동차 시장중 전기차의 점유율은 적다. 그러나 많은 자동차 전문가들이 5단계 완전 자율주행 자동차가 이루어질 것이다라고 말한 25년에는 10% 30년에는 20% 40년에는 50%에 가까운 점유율을 보여줄 것으로 전망 되고 있다. 그러나 따라서 애플이 이시장을 많이 들어간다면 상승곡선은 더욱 올라갈 것이며, 이러한 영향은 미국의 다른 거대 공룡그룹인 마이크로소프트, 등 여러기업에들에게 엄청난 영향을 끼칠 것으로 예상된다.

 

애플이 또한 여지까지 상품을 제조하고 시장에 내놓은 흐름을 보면 저렴하게 자동차를 제조할까라는 의문이 든다. 맥킨토시, 아이패드 아이팟 등 애플이 지금까지 내놓은 물건의 값은 여러가지로 비싸다 따라서 이러한 자동차를 출시할때는 저렴하게 나올지는 의문이 든다. 자율주행자동차를 만들면서 자동차를 타고다니는것만이 아니다. 자율주행 전기차를 이용한 로보택시사업들도 있으며, 앞으로 우리생활에 있어서 자동차는 개인 소유가 아닌 공공재 형태로 운영이 될 가능성이 높으며 테슬라나 중국의 다른 거대 공룡그룹들도 이러한 점을 예측하고 미래 자동차 사업을 추진하는것으로 알고 있다. 이러한 부분에서 애플이 저렴하지 못한 자동차를 내놓으면 메리트가 있을것인가라고 의문이 들기도 한다.

 

Tesla VS Apple Car Part 2

 

Will Apple really threaten Tesla?

 

Today, by saying that Apple is entering the electric car market, I would like to ponder whether it will threaten Tesla, the number one company in future cars. In the previous post, I once mentioned that Apple's OS is really attractive. However, other parts of the hardware, such as the body, motor, paint LIDAR, camera and other various parts should also be considered. This is because automobiles are finished products made up of over 2,000 parts. First, I think I have to think about the body. When Apple makes a car, will it make its own body? Building a car body is perceived to be difficult to proceed informally, because a large amount of land must be purchased and built. Therefore, I wonder if it would be a joint venture with a company that specializes in the body part. I will mention the second part motor. Motors is a company that specializes in Apple dealing with software. So I think it's possible by creating a small enough company. However, since Apple is a company that is famous for making operating profits at high margins, I have a personal question whether or not to establish such a company. This is the third part of the paint. Will you invest in a factory system for painting paint? This also raises doubts for the same reason as said in the body part. Also other parts of the chair, handle, dash,. It is questionable whether to directly manufacture various shafts and arms such as clusters, wheels, wheels, brakes, suspensions, etc. like Tesla or Hyundai Volkswagen. In the LIDAR part, it is considered that it can be made by hand. It is said that the latest iPhone series uses this technology to manufacture mobile phones. However, since automobiles have to be made with more advanced technology than mobile phones, I think we should consider more in this part.

 

At the time when electric cars are the mainstream, one question arises: Will Apple manufacture electric cars in large quantities? 100,000? I think we can make about 200,000 units. However, the recent Tesla made 500,000 units in 2020 while building a mega factory. Also, we know that it will build more mega factories in the future, and it is estimated that it will take a long time to build such a production line. to be. However, if you compare the total stock value (in terms of S&P), statistics show that it is larger than Korea's GDP. Therefore, it is thought that if such a dinosaur company enters the electric vehicle market, it will exert tremendous influence.

 

In the graph on the left, so far, the share of electric vehicles in the automobile market is small. However, it is expected to show a market share close to 10% in 25 years, 20% in 30 years and 50% in 40 years, when many automotive experts said that a five-stage fully autonomous vehicle will be achieved. However, if Apple enters this market a lot, the upward curve will rise further, and this effect is expected to have a tremendous impact on several companies, including Microsoft, another giant dinosaur group in the United States.



Apple also manufactures products and puts them on the market so far, which raises the question of whether to manufacture cars cheaply. The prices of items that Apple has released so far, such as the Macintosh, iPad, and iPod, are expensive in a number of ways. Therefore, it is questionable whether these cars will come out cheaper when they release them. It's not just about riding cars while making self-driving cars. There are also robo-taxi businesses using self-driving electric vehicles, and it is highly likely that cars will be operated in the form of public goods rather than privately owned in our lives. I know it is to promote. In this regard, it is questionable whether there will be a merit if Apple releases an inexpensive car.

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