과학기술과 경제

테슬라 VS 애플카 4탄

내일을 보다~ 2021. 1. 10. 20:33

테슬라 VS 애플카 4탄

 

 

앞선 테슬라 VS 애플카 시리즈 중에서 언급했듯이, 자동차 산업의 핵심은 소프트웨어 플랫폼일 것으로 추정이 된다. 최근 애플은 현대자동차와의 협업으로 자율주행 전기 자동차 제조를 한다고 밝혔다. 이것은 많은이들에게 충격을 주었으며, 필자 또한 신선한 충격이였다. 필자가 이러한 것에 있어서 신기하였던 점은 애플의 제품과 현대자동차의 제품의 가격 마진이다. 애플은 흔히 애플 감성이라는 말과 함께 많은사람들에게 높은 마진을 많이 남겼던 기업이다. 예를 들어서 매킨톡신, 아이팟, 아이폰, 아이패드, 맥 등 애플만의 소프트웨어기술을 사용하여 하드웨어를 만들었기에 이러한 플렛폼을 가지고 우위를 가졌으며 이러한 소프트웨어 플렛폼을 가지고 높은 마진율을 남기는 럭셔리 기업이라고 생각했다. 반면 현대자동차는 최근의 제네시스 시리즈를 출시하면서 프리미엄자동차 시리즈를 출시한다고는 하지만, 기존에 우리가 생각하는 슈퍼카 회사들 흔히 페라리, 람보르기니, 롤스로이스 등 이러한 기업들처럼 럭셔리 슈퍼카를 만드는 회사는 아니였다. 그러나 높은 양산율로 시장 공급의 점유율을 가지는 기업이라고 생각했다. 따라서 이러한 두 기업이 협업을 한다는 사실이 많은 충격이였다. 왜 이러한 기업들이 협력을 하였을까 많은 의문이 들기도 한다. 현대의 입장에서는 앞서 언급하였듯이 미래 자동차는 플렛폼 전쟁이라고 언급하였다. 그러나 애플과 점유율을 가지고 싸우는 전기차 회사들은 소프트웨어적인 부분에서 많은 불이익이 있을거다라고 3시리즈에서 언급하였다. 애플의 IOS를 두고 안드로이드 내에서 점유싸움을 해야할 가능성이 높기 때문이다. 그러나 현대의 경우 애플이 현대자동차와만 협업을 할 지는 모르겠지만, IOS시장에서 독과점 형태로 자동차시장을 점유할 수 있다는 엄청난 시장확보를 했다는 것이다. 만약 애플카가 현대에서만 한다면 애플의 매니아층들을 쉽게 고객을 끌어당길 수 있을것이며, 이러한 것은 엄청난 호재가 될 것이라고 생각이 든다. 또한 현대의 경우 보스턴다이나믹스같은 로봇업체를 최근에 인수하면서 애플의 소프트웨어적인 기술을 쉽게 협업할 수 있지 않을까라는 생각을 해볼 수 있다. 애플의 경우는 현대자동차와의 협업으로 이미 생산공장 라인을 전세계에 골고루 갖춘 회사와의 협업으로 쉽게 자동차 제조를 할 수 있으며, 기존의 현대자동차와 점유율로 인하여, 많은 마케팅 비용과 자동차 분야쪽 기술에 연구비용의 절약을 할 수 있을것이라고 생각을 한다. 또한 현대자동차와의 연계된 업체중인 엘지계열사의 2차전지와 5G통신 시스템, 마그나 등 여러가지 기업들로 인하여 자동차 시장에서 엄청난 우위를 가지고 가지 않을까 싶다. 이로 인하여 테슬라의 자율자동차 시장은 반토박이 날 수 있으며, 어려워 질 수 있다고 추측이 된다.

 

Tesla VS Apple Car Part 4

 

 

 

As mentioned in the previous Tesla VS Apple car series, it is estimated that the core of the automotive industry is the software platform. Recently, Apple announced that it will manufacture self-driving electric vehicles in collaboration with Hyundai Motor Company. This shocked many, and it was a fresh shock for me too. What I am curious about about this is the price margins of Apple's products and Hyundai's products. Apple is a company that has left a lot of high margins for many people, along with the word Apple sentiment. For example, since it made hardware using Apple's own software technologies such as Macintosh, iPod, iPhone, iPad, and Mac, I thought that it was a luxury company that had an edge with these platforms and left a high margin with these software platforms. On the other hand, Hyundai Motor Company is releasing a premium car series with the recent Genesis series, but it was not a company that makes luxury supercars like Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce and other supercar companies that we think of. However, I thought it was a company that had a share of the market supply with a high mass production rate. Therefore, the fact that these two companies cooperate was a lot of shock. There are many questions about why these companies cooperated. As mentioned earlier, from the standpoint of Hyundai, the future car is a platform war.

However, the electric car companies that fight for market share with Apple said in the 3 Series that there will be many disadvantages in terms of software. This is because there is a high possibility that we will have to fight for occupation within Android over Apple's IOS. However, in the case of Hyundai, I don't know if Apple will only cooperate with Hyundai Motors, but it has secured a tremendous market share that it can occupy the automobile market in the form of a monopoly in the IOS market. If Apple Car is only in Hyundai, Apple's enthusiasts will be able to easily attract customers, and I think this will be a huge boon. In addition, in the case of Hyundai, it may be possible to easily collaborate with Apple's software technology as it recently acquired a robot company such as Boston Dynamics. In the case of Apple, through collaboration with Hyundai Motor Company, it is possible to easily manufacture automobiles through collaboration with companies that already have a production plant line evenly around the world. I think you can save on research costs. In addition, I would like to have a tremendous advantage in the automobile market due to various companies such as LG affiliates' secondary batteries, 5G communication systems, and Magna, which are affiliated companies with Hyundai Motor Company. As a result, it is speculated that Tesla's autonomous car market could become counter-native and difficult.

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