과학기술과 경제

수소차 VS 전기차 1탄

내일을 보다~ 2020. 12. 28. 10:04

수소차 VS 전기차 1탄

현대 엑시던트 퓨어셀 vs 테슬라 세미

엘론머스크의 수소차 저격! 수소차 생산은 정말 바보 같은 짓인가?

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오늘은 전기차와 수소차의 대해서 운송수단인 트럭에 대해서 고민해보고 둘이 대해서 얘기해보고싶다.

수소차와 전기차의 기본적인 차이점은 다들 아시다시피 연료의 차이이다 수소차의 경우 수소탱크를 통한 연료공급을 통해 운행을 한다, 반면 전기차의 경우 배터리를 탑재하여 배터리에서 저장된 전기를 바탕으로 구동을 한다. 이러한 둘의 기본적인 연료공급의 차이로 인하여 자동차를 제조하는 것에 있어서 어찌 플랫폼을 설계할지 이러한 플렛폼의 단점을 어찌 극복할지에 대해서 많은 자동차 제조사들이 고민을 하며, 연구를 하고있다. 과거 10년전에는 대략 1000Kwh, 즉 1mwh기준으로 적제량을 제외하고 40t가량의 트럭에 디젤차량의 무게는 7.5t, 전기차는 무려 25t, 수소차는 7t의 무게가 들었다고 한다. 이로인하여 빌게이츠는 세미트레일러와 같은 장거리 차량에 있어서는 전기트럭은 적합하지 않으며, 비효율적이다.라고 언급을 하였다. 10년을 거슬러 올라 최근의 테슬라의 엘론머스크는 차량의 무게를 10t가량으로 제조할 수 있다고 언급한적이 있다.

 

 

전기차의 경우 전기차 기술의 선두주자인 테슬라 세미(semi)는 부가티보다 공기저항을 덜 받는다고 한다. 또한 제로백 36t을 적재하고도 20초내 제로백을 통과했다고 한다. 또한 5% 경사구간에서 시속 104km를 유지한다고한다. 그리고 마지막으로 전기차에서 가장 핵심적인 부분인 배터리 충전부분에서 한번 충전으로 800km 주행가능하다고 한다. 그러나 전기트럭 테슬라 세미(semi)의 가장 치명적인 단점은 현재 충전시간이다. 배터리를 충전하는데 있어서 현재는 시간이 오래 걸리는것으로 알고있다. 수소차의 경우에는 완충시간이 20분이며, 완충후 주행가능거리는 400km인 것으로 알고있다.

전기차의 경우 테슬라는 이러한 단점을 극복하기 위하여 메가차저를 구축하여 30분동안 충전하여 640km 주행가능거리를 하게 할 것이다라고 한다. 이러면 비용적인 측면에서 디젤 못지않거나 더 경제적일 수 있다고 생각한다. 또한 테슬라는 테슬라 세미(semi)를 공장운반에서 사용중이며, 이러한 전기충전 시설을 테슬라 내에서 사용중인 것으로 알고 있다.

 

 

이번엔 수소차 기술의 대표적인 선두주자인 현대자동차 양상형 수소트럭 34t급 엑시던트 퓨어셀은 7개의 수소탱크를 장착하여 총 32kg의 수소탱크로 400km까지 주행가능거리가 나온다고 한다. 이러한 컨셉트카인 넵튠을 보면 수소차는 완충시간이 20분이며, 완충후 주행가능거리는 400km인 것으로 알고있다. 운전석 뒤에 수소탱크를 장착함으로 수소탱크의 용량을 늘리지 못하는 이상, 탱크 개수를 늘려 주행가능거리를 늘려야한다. 하지만 현재 상황에서는 외부적으로 수소탱크의 공간을 위해서 확장하기는 어렵다라고 여겨진다.

 

Hydrogen vs Electric Vehicle


Hyundai Accident PureCell vs Tesla Semi


Elon Musk's sniper hydrogen car! Is hydrogen car production really stupid?

Today, I want to think about electric cars and hydrogen cars, and talk about trucks, a means of transportation.

The basic difference between a hydrogen car and an electric car, as everyone knows, is the difference in fuel. In the case of a hydrogen car, it is operated by supplying fuel through a hydrogen tank. On the other hand, in the case of an electric car, it is driven based on the electricity stored in the battery by mounting a battery. Due to the difference in basic fuel supply between the two, many car manufacturers are contemplating and researching how to design a platform and overcome the shortcomings of such a platform in manufacturing automobiles. In the past 10 years, it is said that a truck weighing about 1000 Kwh, or 1 mwh, excluding the right amount, weighed 7.5 tons of diesel vehicles, 25 tons of electric vehicles, and 7 tons of hydrogen vehicles. For this reason, Bill Gates mentioned that electric trucks are not suitable and inefficient for long-distance vehicles such as semi-trailers. Tesla's recent Elon Musk, dating back 10 years, has mentioned that it can manufacture a vehicle weighing about 10 tons.

 

 

In the case of electric vehicles, Tesla Semi, a leader in electric vehicle technology, is said to receive less air resistance than Bugatti. It is also said to pass the zero bag within 20 seconds even after loading the zero bag 36t. It is also said to maintain 104 km/h at a 5% slope. And finally, it is said that it is possible to drive 800km with one charge in the battery charging part, which is the most essential part of an electric vehicle. However, the most fatal drawback of the electric truck Tesla Semi is the current charging time. I know it takes a long time now to charge the battery. In the case of a hydrogen car, it is known that the full charge time is 20 minutes, and the driving distance after full charge is 400 km.

In the case of electric cars, Tesla is said to build a mega charger to overcome these shortcomings and charge it for 30 minutes to achieve a 640km driving range. I think this can be as economical as diesel in terms of cost. In addition, Tesla is using Tesla Semi in factory transportation, and it is known that such electric charging facilities are being used within Tesla.

 

 

This time, Hyundai Motors' model hydrogen truck 34t-class Accident Pure Cell, a representative leader in hydrogen vehicle technology, is said to be equipped with 7 hydrogen tanks and can drive up to 400km with a total of 32kg hydrogen tanks. Looking at the concept car Neptune, it is known that the hydrogen car has a full charge time of 20 minutes, and the driving distance after full charge is 400km. Unless the capacity of the hydrogen tank is increased by installing a hydrogen tank behind the driver's seat, the number of tanks must be increased to increase the driving distance. However, it is considered that it is difficult to expand externally for the space of a hydrogen tank in the current situation.

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