과학기술과 경제

수소차 VS 전기차 2탄

내일을 보다~ 2020. 12. 28. 18:53

수소차 VS 전기차 2탄

현대 엑시던트 퓨어셀 vs 테슬라 세미

엘론머스크의 수소차 저격! 수소차 생산은 정말 바보 같은 짓인가?

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전기차의 경우 테슬라는 이러한 단점을 극복하기 위하여 메가차저를 구축하여 30분동안 충전하여 640km 주행가능거리를 하게 할 것이다라고 한다. 또한 엘런머스크는 배터리데이에서 말했듯이 하이니켈을 사용한 모델Y부터 셀투바디를 적용할 것이라고 했으며, 또한 테슬라 세미(semi)는 셀투바디 적용으로 인하여 전기트럭은 무게대비 에너지 밀도가 기존보다 급격하게 상승하게 될 것으로 필자는 생각된다. 또한 대개 40t차량의 강성을 위해서 강철빔을 적용하는데 셀투바디를 형식으로 적용하면 강철빔 못지않게 차량에 강성에 있어서도 엄청난 시너지가 날 것이라고 생각한다. 또한 메가차저를 구축한다면 비용적인 측면에서 디젤 못지않거나 더 경제적일 수 있다고 생각한다. 또한 테슬라는 테슬라 세미(semi)를 공장운반에서 사용중이며, 이러한 전기충전 시설을 테슬라 내에서 사용중인 것으로 알고 있다.

 

 

이와 반면, 수소차는 충전시간에 있어서 장점이 있다고 위에서 한번 언급을 하였다. 그렇지만 수소충전소의 현실은 참으로 지금 참담하다. 인프라의 부족이 너무나 심각한 상태이며, 인프라를 구축하는데 있어서 비용적인부분도 엄청 많이 들며, 수소라는 것을 다루기도 쉽지 않은 것으로 알고 있다. 이러한 이유로 인하여 현재 인프라 구축이 현재 쉽지 않다고 한다. 그러나 향후 10년간 생산 유통의 증가로 장비 및 부품 제조 규모가 확대되어 수소연료전기 차량 유지 비용이 지속적으로 감소 할것으로 추측된다. 따라서 2030년 지금보다 50%정도 감소할 것으로 예상되며, 인프라 확장 및 경쟁력 확보에 있어서 전기차를 기반으로 하는것보다 더 뛰어날 것으로 생각한다. 이러한 인프라를 구축하기 위해서는 2030년까지 주요거점에 약 700억달러 (한화롤 77초 5천억 규모)가 투자되어야 한다고 맥킨지에서 밝힌 바 있다. 그러나 앞으로의 우리의 석탄에너지가 고갈되고, 수소에너지는 떠오르는 에너지로 주목받고 많은기관과 기업에서 연구를 하고 있다고 한다. 따라서 수소차의 기대감도 앞으로는 높아질 것으로 생각된다.

 

Hydrogen vs. Electric Vehicle Part 2

 

Hyundai Accident PureCell vs Tesla Semi


Elon Musk's hydrogen car sniper! Is hydrogen car production really stupid?



In the case of electric cars, Tesla is said to build a mega charger to overcome these shortcomings and charge it for 30 minutes to achieve a 640km driving range. In addition, Ellen Musk said that it will apply cell-to-body from model Y using high-nickel, as mentioned in Battery Day, and Tesla Semi's application of cell-to-body allows electric trucks to increase energy density to weight more rapidly than before I think it will be. In addition, steel beams are usually applied for the stiffness of 40 ton vehicles, but I think that applying the cell-to-body in the form of a steel beam will create a tremendous synergy in the stiffness of the vehicle as well as the steel beam. In addition, I think that building a megacharger can be as economical as diesel in terms of cost. In addition, Tesla is using Tesla Semi in factory transportation, and it is known that such electric charging facilities are being used within Tesla.



On the other hand, it was mentioned above that hydrogen cars have an advantage in charging time. However, the reality of a hydrogen charging station is truly disastrous now. I know that the lack of infrastructure is very serious, and the cost of building the infrastructure is very high, and it is not easy to deal with hydrogen. For this reason, it is said that the current infrastructure construction is currently not easy. However, it is expected that the cost of maintaining hydrogen fueled electric vehicles will continue to decrease as the scale of manufacturing equipment and parts will expand due to the increase in production and distribution over the next 10 years. Therefore, it is expected to decrease by 50% in 2030 from now, and it is expected to be superior to those based on electric vehicles in expanding infrastructure and securing competitiveness. In order to build such an infrastructure, McKinsey said that about $70 billion (worth 77 seconds and 500 billion Hanwha rolls) should be invested in major bases by 2030. However, it is said that in the future, our coal energy is depleted, and hydrogen energy is attracting attention as an emerging energy, and many institutions and companies are conducting research. Therefore, expectations for hydrogen cars are expected to increase in the future.

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